2011. november 28. – 2011. december 1. A Vakok és Gyengénlátók Közép-Magyarországi Regionális Egyesületével közösen megszervezett program, mely során két helységet rendeztek be, hogy megtapasztalhassuk egy látássérült ember életének mindennapjait.
20 főből álló csoportok ismerhették meg 60 perces program keretén belül a látássérültek nehézségeit.
10-10 fős csapatokra osztva tekinthették meg a két helyszínt az érkező csoportokra: egyik a sötét, másik a világos helyszínen indult. A sötét helyszínre egy vezetővel 3-4 fő mehetett egyszerre – így ellenőrizhetőbbé váltak, több figyelem jutott rájuk. A világos helyszínen szintén kiscsoportos bontásban vehettek részt. Félidőnél a „sötét” és „világos” csapatok cserélődtek - így minden gyerek/felnőtt eljuthatott minden helyszínre.
Óvodás korcsoport programja:
- Sötét helyszín
Tárgyfelismerés: különféle tárgyak, plüssállatok tapintása után való felismerés.
Illatfelismerés: illatok azonosítása: fűszerek, illóolajok, vegyi anyagok (pl.: mosópor)
Gyümölcsválogatás: élő és műanyagok gyümölcsök megkülönböztetése, súly, tapintás, illat alapján
- Világos helyszín
Vakvezető kutya bemutatója: Kollégánktól a gyerekek hallhatnak a vakvezető kutyáról, megismerkedhetnek a munkakutya fogalmával, tippeket kapnak, hogyan közeledjenek egy kutyához és hogyan ne; hogyan tanítsák saját kutyájukat otthon. Rövid bemutató keretében láthatták, hogyan vezet a kutya. A végén természetesen meg is simogathatják a kutyát.
Kreatív asztal: A gyerekek szemét bekötve, sógyurmával dolgoztak, melyből különböző tárgyakat készíthettek maguknak.
Hangfelismerés: Különféle hangokat játszottak le a gyerekeknek, akiknek meg kellett próbálniuk felismerni, amit hallanak.
Általános iskola, alsó tagozat:
- Sötét helyszín: ugyanazon feladatokból áll, mint az óvodások esetében.
- Világos helyszín
Vakvezető kutya bemutatója
Braille-írás bemutatása: A gyerekek megismerkedhettek egy olyan különleges írással, amelyet nem szemmel, hanem tapintással kell olvasni. Kollégánk elmondja a kiscsoportoknak a pontírás lényegét; majd annak, aki szeretné, leírja a nevét Braille- írógép segítségével, amit az ajándékba kapott ABC segítségével „fejthet meg”.
„Vakos játékok”: Néhány egyszerűbb játék kipróbálása bekötött szemmel, mint pl. tapintható és hallható párosítós játék („memória”), üreges fakocka belé csúsztatható idomokkal.
Általános iskola, felső tagozat:
- Sötét helyszín: tárgyfelismerés, illatfelismerés, „vakos játékok”
- Világos helyszín:
Braille-írás bemutatása
JAWS: A látássérültek számára való számítógép-használatot lehetővé tévő felolvasóprogram, JAWS for Windows bemutatása.
Segédeszközök: Ezen a helyszínen a látássérültek mindennapi életvitelét segítő eszközökkel ismerkedhettek meg a gyerekek., melyeket ki is próbálhattak.
Középiskolai korcsoport:
- Sötét helyszín: tárgyfelismerés, illatfelismerés
Kreatív játékok: sötétben rajzolás, aláírás kerettel – a „műveket” a sötétből kijövén fénynél csodálhatták meg a gyerekek, hogy hogyan sikerültek.
- Világos helyszín: Braille-írás bemutatása, segédeszközök, JAWS
Közlekedési gyakorlat: Fehér bottal való közlekedés bemutatása, kipróbálása
Felnőtt korcsoport:
- Sötét helyszín: tárgyfelismerés, illatfelismerés, „vakos játékok”, kreatív játékok
- Világos helyszín: Braille-írás, segédeszközök, JAWS, közlekedési gyakorlatok
A hét folyamán délelőtt és délután is növendékeink, kollégáink, vendég óvodások, iskolások vehettek részt programjainkon. Sok érdekes tárgyat láthattunk, sok új információt szerezhettünk, illetve megtanulhattuk, hogyan is tudunk segíteni látássérült embereknek a hétköznapi életükben.